RMMBR _ ONTWIKKELEN VAN OFF-LINE LEREN _ ’19
Didactiek
Training
Advies
“RMMBR is een mooi, jong bedrijf dat online leeroplossingen ontwerpt, bouwt en levert. Ik ervaar dit bedrijf als een collega-bedrijf in de branch van Leren en Ontwikkelen. Des te leuker vond ik het dat RMMBR mij vroeg om met hen in gesprek te gaan over de ontwikkeling van offline leerprogramma’s. Het sparren over mijn passie met vakgenoten is een van de leukste dingen die er zijn!”
Kris Dirks _ Leerarchitect bij NOBI Learning
Aanleiding van de vraag: RMMBR kreeg steeds vaker te maken met klanten die om een combinatie van online en offline leren vroegen. Dit betekende dat de Learning Specialisten naast het ontwerpen en ontwikkelen van online leerinterventies ook steeds meer face-to-face leermomenten gingen maken.
“We zagen bij het maken van programma’s voor classroom training dat we hier meer tijd aan kwijt waren omdat we dit naar verhouding weinig gedaan hadden. We hadden behoefte aan meer beeld over hoe online en offline leeractiviteiten elkaar kunnen versterken.”
Cindy de Ruijter _ Learning Specialist bij RMMBR
Aanpak: Echt samen aan de slag, concreet, praktisch en hands-on. Dit betekent samen sparren, de praktijk van RMMBR als vertrekpunt en samen werken aan concrete resultaten. Behapbare kleine stappen, korte inspirerende sessies en tastbare opdrachten die de praktijk van RMMBR verder brengen.
Output: Deelnemers hebben op basis van eigen klantcases concrete input verzameld voor hun blended leeroplossingen, waardoor ze het geleerde direct in de praktijk konden toepassen. Daarnaast hebben zij n.a.v. de trainingen het gesprek intern gevoerd over de ambities op dit vlak van RMMBR. Waardevolle gesprekken die de koers voor de Learning Specialisten heeft aangescherpt. Zij geven zowel kort na de training als drie maanden later unaniem aan zeer tevreden te zijn over zowel de inhoud als de werkwijze van de training en zijn geïnspireerd geraakt in het vak van trainer. In de gesprekken na drie maanden blijkt dat de activiteiten die tijdens de training aan bod kwamen nog vaak in overleggen terug komen. Ook geven de Learning Specialisten aan dat hun visie op het ‘leervak’ als geheel is verbeedt en de expertise is vergroot om te komen tot goede blended leeroplossingen.
“Door dit leerprogramma heb ik me gerealiseerd hoe online en offline elkaar echt kan versterken. Ik heb ook geleerd dat een klassikale training zeker niet lang en saai hoeft te zijn met 80 slides en een trainer die alleen maar zendt 😉 Klassikale trainingen zijn top!”
Rosalie Gendrault _ E-learning Specialist bij RMMBR
“Mijn beeld is dat RMMBR als organisatie bewuster kijkt naar blended leervormen en dat ook actiever opzoekt. Het is nu na 3 maanden nog steeds een onderwerp waar meer over nagedacht wordt binnen ons team. De training heeft ons bewust gemaakt en geënthousiasmeerd om hier meer aandacht aan te besteden.”
Nicky Treuren _ Learning Specialist Trainee bij RMMBR
Leerevent
Persoonlijke Ontwikkeling
Growth Mindset