GEMEENTE AMSTERDAM
HIGH IMPACT POTENTIAL PROGRAMMA _ ’18/’20

Potential Programma

Leiderschap

Persoonlijke Ontwikkeling

“De gemeente Amsterdam is een mooi voorbeeld van een overheidsinstantie met een enorm sociale betrokkenheid. Er wordt stevig ingezet op thema’s die in de samenleving spelen zoals diversiteit en inclusie. Daarnaast staat leren en ontwikkelen stevig op de kaart. De combinatie van die twee elementen zorgt ervoor dat ik heel blij ben om daarin een bijdrage te kunnen leveren. Om jong potentieel een toolkit mee te kunnen geven en ze klaar te stomen om de volgende generatie leiders te worden binnen de publieke sector. Om een uitdagend programma neer te zetten en mensen echt een stap verder te brengen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Daar doe ik het voor!”

Dirk Bannenberg _ Groeiversneller bij NOBI Learning

 

Ambitie van de klant: De gemeente Amsterdam verbindt zich aan duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers.  Betrokken zijn bij je werk en dit doen vanuit bevlogenheid zijn enkele kenmerken van goed werkgeverschap vanuit de gemeente.  In dat licht vonden zij het cruciaal om te investeren in de zoektocht naar de toekomstige leiders binnen de organisatie. Welk talent is tot nu toe onopgemerkt gebleven? Hoe kunnen we dat talent een zetje de goede richting in geven? Op welke manier kunnen we aan die ambitie vormgeven?

 

Aanpak: Vanwege de doelgroep (jong potentieel) wilden we gaan voor korte interventies. Een programma met high impact interventies, waarin we vooral kijken naar de praktijk van de deelnemers. De theorie is zoveel mogelijk uit de dag gehaald, zodat er tijd is om samen ervarend te leren. De opzet van het programma volgt de logische niveaus van Bateson: van vaardigheden naar drijfveren. Daarnaast ligt er een duidelijke verbinding met de praktijk door een leerplek in de organisatie te faciliteren, waar ze het geleerde meteen kunnen toepassen. Het feit dat deelnemers hun eerste leidinggevende ervaring opdoen terwijl ze in een programma de tools aangereikt krijgen om te kunnen leren is echt een onderscheidende factor die zorgt dat dit programma ingericht is op ervarend leren. Daarnaast zijn er regelmatige individuele coachgesprekken en intervisie om de opgedane ervaringen uit de praktijk weer te bespreken.

 

“Het fijne aan het programma is, dat het je continue bezig houdt. Er is geen langdradige uitleg van theorie waardoor elke trainingsdag interactief blijft. Doordat praktijksituaties in groepsverband aan bod komen, krijg je andere perspectieven. Dat is leerzaam omdat je daarmee uit je eigen routines (overtuigingen) stapt. Daarnaast zorgen de begeleiding op de werkplek en de individuele coach gesprekken ervoor dat het programma blijft raken aan jezelf en je het niet “bij de groep” kan laten. Je gaat ook met jezelf aan de slag en gaat toepassen wat je hoort, ziet en leest gedurende het traject. De verbinding tussen wat mij raakt en hoe ik anderen op de positieve manier raak is voor mij daarbij het uitgangspunt.”

Leonie Cieremans _ Ambitiemanager Organisatieontwikkeling 

 

Samenwerking: Wat in dit programma ook van enorme toegevoegde waarde is, is de intensieve samenwerking tussen de opdrachtgever en ons. We draaien dit programma met een interne leermanager vanuit de Amsterdamse School. De combinatie van een interne en externe leermanager zorgt ervoor dat er constante afstemming is om het programma aan te scherpen en beter te maken. Door deze intensieve samenwerking tussen ons en de opdrachtgever ontstaat duidelijk meerwaarde in het programma. Er ontstaat echt samenwerking tussen beide partijen op leiderschapsontwikkeling binnen de organisatie. Daarmee is dit programma meer dan een ingekocht ontwikkeltraject.

 

“Werken met NOBI learning is werken vanuit je hart; intensief partnerschap, kwaliteit, plezier en continu leren en ontwikkelen van en met elkaar. De samenwerking met Dirk als externe, heel ervaren programmamanager is persoonlijk en professioneel, we hebben echt een klik. We stemmen voor, tijdens en na de trainingsdagen af en tunen daarnaast regelmatig in om het programma nog beter, passender, mooier te maken. Al lerend van elkaar, van en met de groep gaan we voor maximale kwaliteit en impact. Wat me ook aanspreekt is de vrijheid en creativiteit om nieuwe routes en aanpak te kiezen, te proberen, te leren. Dat vind ik echt te gek en geeft veel energie!”

Roos Goedhart _ Interne Leermanager HIPP Amsterdamse School

 

Output: Deelnemers hebben op basis van een eigen, persoonlijk leerdoel veel kennis, inzichten en vaardigheden opgedaan op het vlak van leidinggeven. Naast het oefenen van gesprekken met medewerkers zijn ze ook op diepere lagen gaan onderzoeken wat hen drijft, welke overtuigingen helpen bij het leidinggeven en daar ook nog ontwikkelpotentieel ligt. Ze voelen zich gesteund in hun ontwikkeling als leidinggevende middels de individuele coachgesprekken en hebben zich het vak als leidinggevende in een veilige leeromgeving eigen kunnen maken. Een jaar na afronding van dit programma evalueren we opnieuw wat de impact van het traject is geweest. 

 

“Dirk heeft ons in de opleiding allerlei bouwstenen aangereikt. Het bijzondere daarvan is dat deze inzetbaar zijn voor je eigen ontwikkeling maar ook voor je teams, groepsprocessen en in de samenwerking. Ik heb bijvoorbeeld met een medewerker uit mijn team een gesprek gehad over transactionele analyse. De uitleg hierover maakte een pijnlijk verhaal uit haar kindertijd los, met de nodige emoties. Dit was voor haar een bevrijdende ervaring die leidde tot nieuwe inzichten. Zonder de training van Dirk was dit niet gelukt.”

Robin Wijk _ Teamleider Communicatiebureau bij Gemeente Amsterdam

 

Leerevent

Persoonlijke Ontwikkeling

Growth Mindset

NOBI Learning

 

NOBI Projects

NOBI People

NOBI Style

NOBI Roots

 

Contact

 

Nassaukade 34-3

1052 CK Amsterdam

info@nobilearning.nl 

+31 6 46 21 15 94

KVK nr: 75 93 99 83